klachten 1 mei indienen

Op indymedia wordt opgeroepen, middels een voorbeeldbrief, om alsnog klachten in te dienen tegen het politie-optreden op 1 mei in Utrecht. Ik ondersteun die oproep volledig en heb zelf inmiddels ook al een klacht ingediend!

Niet iedereen is overtuigt dat het indienen van klachten nut heeft en wil er daarom zijn/haar energie niet insteken. Een zeer begrijpelijke reactie, aangezien je er vaak veel tijd in moet steken, de processen in de gaten moet houden en het je uiteindelijk bijzonder weinig oplevert. Ik heb zelf veel te maken gehad met onjuist politie-optreden en heb daar regelmatig klachten tegen ingediend. Ook ik heb vaak getwijfeld of ik er nog mijn kostbare energie in moet steken. Hoewel ik meestal in het gelijk werd gesteld, veranderde er weinig bij de politie en leverde mij het dus vrijwel niets op. Desondanks ben ik van mening dat het belangrijk is dat er klachten worden ingediend. En hoe meer klachten op een bepaald onderwerp hoe groter het (minimale) effect zal zijn. Het is in ieder geval een manier om bepaald ongewenst gedrag door politie te laten registreren. Zonder die registratie verandert er weinig. Het zet wel degelijk een politiekorps onder druk, als er veel klachten tegen worden ingediend. Zie onder andere ook de conclusies van de Nationale Ombudsman over de politie Haaglanden in relatie tot demonstratierecht, na aanleiding van vele klachten die tegen het korps werden ingediend. Hoewel de politie Haaglanden snel vervalt in haar oude gedrag, heeft het rapport het korps toch aardig onder druk gezet.
De politie rekt stelselmatig de grenzen van de wet op en het is aan ons burgers om hun daar stelselmatig mee op de vingers te tikken. Pas dan kunnen we de feiten gaan gebruiken tegen hun. Bijvoorbeeld in rechtszaken waarbij de politie de burger beschuldigd van strafbare feiten, terwijl uit rapporten blijkt dat de politie zelf de wet heeft genegeerd. Die rapporten komen er echt niet als nooit iemand klachten indient. En natuurlijk is het indienen van klachten niet het enige wat moet gebeuren om wangedrag van agenten aan de kaak te stellen. Maar het is wel één van de dingen die mijns inziens moeten gebeuren. Het is een lange weg, maar wel degelijk de moeite waard. Voor iedereen die ooit in de toekomst nog wil demonstreren!

voorbeeld algemene klachtbrief 1mei11 + begeleiding
klachtenfolder politie Utrecht (2011)

Over Yvonne GF

wereldverbeteraar | kritisch | GroenFront! | antimilitarist | privacy | watersport en nog veel meer...
Dit bericht werd geplaatst in repressie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie